Kinezjologia Edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison, jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka, bez względu na jego wiek, poprzez różne ćwiczenia ruchowe.

Metoda wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrować pracę ciała i umysłu. Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu są wstępem do Kinezjologii Edukacyjnej. Składają się one z ruchów, które wykonują dzieci w pierwszych latach życia niezbędnych dla rozwoju koordynacji oczu, uszu, rąk i całego ciała. Dzięki ćwiczeniom Gimnastyki Mózgu wszystkie części mózgu włączają się i mogą ze sobą współpracować.

Badania dowodzą, że ludzie z trudnościami w nauce mają tendencje do korzystania z zasobów jednej półkuli mózgowej, ćwiczenia proponowane przez Kinezjologię Edukacyjną skutecznie pomagają dotrzeć do całego arsenału swoich możliwości.

Regularne stosowanie ćwiczeń z Kinezjologii Edukacyjnej wpływa na:

  • zmianę sposobu myślenia o sobie,
  • pozytywne nastawienie i równowagę emocjonalną
  • podniesienie efektywności działań w wielu dziedzinach, w tym w nauce,
  • wzrost koncentracji,
  • poprawę pamięci długo i krótkoterminowej
  • podniesienie motywacji,
  • ułatwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia,
  • poprawienie koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej
  • usprawnienie wzroku (rozszerzenie pola widzenia i poprawę ruchomości oczu).

Gimnastyka Mózgu® jest jednym ze sposobów na obniżenie poziomu stresu w procesie uczenia się.

Proponowane przez Kinezjologię Edukacyjną ćwiczenia – na przekroczenie linii środka ciała, energetyzujące, rozciągające, relaksujące poprawiają umiejętności komunikacji, organizacji i koncentracji. Opracowane przez P. Dennisona zestawy działań i ćwiczeń psychomotorycznych usprawniają ciało, aktywują system nerwowy, rozładowują napięcia wywołane stresem, podnoszą energię. Metoda zakłada znaczną poprawę funkcjonowania dziecka w jego otoczeniu.

Ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej mogą być prowadzone w sesjach indywidualnych lub grupowo:

dla dzieci:

  • z deficytami uwagi (lęk, agresja)
  • ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dysgrafia itp.)
  • o specyficznych potrzebach edukacyjnych (upośledzenie umysłowe, autyzm, zespół Downa)
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • z zaburzeniami sfery motywacyjnej

dla młodzieży i dorosłych:

  • z trudnościami w podejmowaniu decyzji oraz określaniu celów życiowych,
  • poprawa funkcjonowania umysłu (pamięć, koncentracja),
  • terapia stresu
  • poprawa koordynacji i percepcji otoczenia (egzaminy wymagające sprawności postrzegania i koordynacji np.: na prawo jazdy)

Po opanowaniu zaleconych ćwiczeń dziecko/osoba dorosła może samodzielnie wykonywać ćwiczenia w domu.