Kinezjologia Edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison, jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka, bez względu na jego wiek, poprzez różne ćwiczenia ruchowe.
Metoda wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrować pracę ciała i umysłu. Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu są wstępem do Kinezjologii Edukacyjnej. Składają się one z ruchów, które wykonują dzieci w pierwszych latach życia niezbędnych dla rozwoju koordynacji oczu, uszu, rąk i całego ciała. Dzięki ćwiczeniom Gimnastyki Mózgu wszystkie części mózgu włączają się i mogą ze sobą współpracować.
Badania dowodzą, że ludzie z trudnościami w nauce mają tendencje do korzystania z zasobów jednej półkuli mózgowej, ćwiczenia proponowane przez Kinezjologię Edukacyjną skutecznie pomagają dotrzeć do całego arsenału swoich możliwości.
Regularne stosowanie ćwiczeń z Kinezjologii Edukacyjnej wpływa na:
- zmianę sposobu myślenia o sobie,
- pozytywne nastawienie i równowagę emocjonalną
- podniesienie efektywności działań w wielu dziedzinach, w tym w nauce,
- wzrost koncentracji,
- poprawę pamięci długo i krótkoterminowej
- podniesienie motywacji,
- ułatwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia,
- poprawienie koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej
- usprawnienie wzroku (rozszerzenie pola widzenia i poprawę ruchomości oczu).
Gimnastyka Mózgu® jest jednym ze sposobów na obniżenie poziomu stresu w procesie uczenia się.
Proponowane przez Kinezjologię Edukacyjną ćwiczenia – na przekroczenie linii środka ciała, energetyzujące, rozciągające, relaksujące poprawiają umiejętności komunikacji, organizacji i koncentracji. Opracowane przez P. Dennisona zestawy działań i ćwiczeń psychomotorycznych usprawniają ciało, aktywują system nerwowy, rozładowują napięcia wywołane stresem, podnoszą energię. Metoda zakłada znaczną poprawę funkcjonowania dziecka w jego otoczeniu.
Ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej mogą być prowadzone w sesjach indywidualnych lub grupowo:
dla dzieci:
- z deficytami uwagi (lęk, agresja)
- ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dysgrafia itp.)
- o specyficznych potrzebach edukacyjnych (upośledzenie umysłowe, autyzm, zespół Downa)
- z mózgowym porażeniem dziecięcym
- z zaburzeniami sfery motywacyjnej
dla młodzieży i dorosłych:
- z trudnościami w podejmowaniu decyzji oraz określaniu celów życiowych,
- poprawa funkcjonowania umysłu (pamięć, koncentracja),
- terapia stresu
- poprawa koordynacji i percepcji otoczenia (egzaminy wymagające sprawności postrzegania i koordynacji np.: na prawo jazdy)
Po opanowaniu zaleconych ćwiczeń dziecko/osoba dorosła może samodzielnie wykonywać ćwiczenia w domu.