INPP Logo

Integracja Odruchów INPP

U wielu dzieci z trudnościami w uczeniu się obserwujemy opóźnienie neurorozwojowe związane z obecnością niezintegrowanych odruchów pierwotnych, które negatywnie wpływają na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny uczniów.

Przetrwałe odruchy pierwotne mogą być jedną z przyczyn specyficznych trudności w nauce oraz niedojrzałego zachowania.

Program skierowany jest do dzieci z:

  • dysleksją
  • dysgrafią
  • dysortografią
  • dyspraksją
  • zaburzeniami koncentracji uwagi
  • nadpobudliwością w tym z ADHD
  • zaburzeniami koordynacji
  • trudnościami w czytaniu i pisaniu, przepisywaniu z tablicy
  • dysfunkcjami ruchowymi i percepcyjnymi
  • zespołem Aspergera
  • obniżoną sprawnością percepcji wzrokowej i słuchowej
  • opóźnionym rozwojem mowy

Program Integracji Odruchów został opracowany przez Instytut Psychologii Neurofizjologicznej INPP w Wielkiej Brytanii w latach 70-tych. Jego twórcami są dr Peter Blythe i dr Sally Goddard – Blythe. Ma na celu usprawnianie umiejętności koniecznych do efektywnego uczenia się. Jest to metoda terapeutyczna, opierająca się na naturalnych wzorcach ruchowych, które wykonuje rozwijające się dziecko podczas 1 roku życia. Wyniki badań przeprowadzonych na terenie Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Szwecji i USA potwierdzają skuteczność stosowania programu ćwiczeń integrujących INPP.

Wskaźniki opóźnień neurorozwojowych:

CIĄŻA ž-poważna infekcja ž-wzmożone wymioty ciężarnych ž-poważny stres ž-teratogeny (m.in. alkohol) ž-zagrożenie poronieniem ž-niekontrolowana cukrzyca ž-nieprawidłowe przybieranie na wadze płodu ž-promieniowanie radioaktywne ž-nadciśnienie PORÓD ž-przedłużający się poród, poród przyspieszony, poród wywołany ž-poród pośladkowy ž-cięcie cesarskie, poród kleszczowy lub próżniowy ž-stan zagrożenia płodu ž-owinięcie się pępowiny wokół szyi ž-przedwczesny poród (ponad 2 tygodnie przed terminem) lub opóźniony (ponad 2 tygodnie po terminie)

Dzieci z trudnościami w uczeniu się mogą poprawić zaburzone funkcje dzięki wykonywaniu codziennego, prostego programu ćwiczeń, który zajmuje około 10 minut i może być realizowany w szkole lub w domu.

Po kilku tygodniach ćwiczeń, terapeuta decyduje o zmianie programu i przejściu do kolejnego etapu (postępy terapii kontrolowane są co 6-8 tygodni). Czas trwania terapii to ok. 12 miesięcy.

Jeśli obserwujemy u dziecka:

Trudności w uczeniu się :

  • podpiera głowę drugą ręką,
  • zakrywa oko ręką lub włosami,
  • pokłada się na ławce, zakrywa oko,
  • ręka podczas pisania jest wyciągnięta w przód, a ciało odchylone do tyłu,
  • siedzi na ugiętej nodze podczas pisania,
  • powyżej 8 r.ż. ma nieustaloną lateralizację, nadal przestawia litery, słowa lub/i liczby, – popełnia liczne błędy w trakcie przepisywania,
  • przepisuje tekst z tablicy w wolnym tempie,
  • trzyma długopis w nieprawidłowy sposób,
  • ma trudności z pisaniem,
  • pismo dziecka staje się mniej czytelne,
  • ma trudności z czytaniem,
  • obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową.

Zachowanie w klasie i w domu:

  • ma chorobę lokomocyjną,
  • łatwo się rozprasza,
  • nie potrafi się skoncentrować,
  • nie potrafi wysiedzieć bez ruchu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów,
  • wyłącza się w trakcie lekcji, pogrąża się w rozmyślaniach,
  • nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji,
  • ma tendencję do ,,rozsiadania się”w ławce: odchyla głowę do tyłu i wysuwa nogi do przodu,
  • je w sposób niechlujny,
  • ma trudności z łapaniem piłki,
  • obniżoną sprawność fizyczną,
  • trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze,
  • trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara z wskazówkami,
  • trudności w nauce pływania,
  • opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji,

Zainteresowane osoby (jeśli obserwują u dziecka w/w problemy) proszone są o wypełnienie kwestionariusza wstępnego.

Jeśli otrzymacie Państwo wysoki wynik z kwestionariusza, zalecane jest wykonanie pełnej neurorozwojowej diagnozy dziecka przy pomocy baterii testów INPP, a na jej podstawie opracowanie szczegółowego programu indywidualnej terapii. Zainteresowanych proszę o kontakt. žWażne:

  • Przetrwałe odruchy pierwotne mogą zostać zintegrowane w toku prowadzonych systematycznie ćwiczeń terapeutycznych
  • žĆwiczenia dają mózgowi „drugą szansę”, aby nauczył się schematów ruchów wygaszających odruchy
  • žĆwiczenia opierają się na naturalnych wzorcach ruchowych, które wykonuje rozwijające się dziecko podczas pierwszego roku życia
  • žKiedy skorygujemy wadliwe działanie odruchów, minie wiele fizycznych, emocjonalnych i szkolnych problemów

Uwaga: w Szczecinie tylko 2 osoby mają certyfikaty uprawniające do prowadzenia diagnozy i terapii integracji odruchów metodą INPP. Lista certyfikowanych terapeutów na stronie www.inpp.org.pl

Jeśli jesteś zainteresowana/y przeprowadzeniem badania na przetrwałe odruchy i ich integracją proszę o kontakt: ewa@test.terapiaszczecin.com.pl lub tel. 502916849