
Indywidualna Stymulacja słuchu dr K. Johansena dla dzieci, młodzieży, dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.
Uwaga!
Pojawiły się nowe płyty z terapii słuchowej Johansena:
- dla młodzieży od 14 r.ż. i osób dorosłych z problemami emocjonalnymi (stany lękowe, depresja, myśli samobójcze)
- dla kobiet z migreną
- dla młodych kobiet z problemami hormonalnymi
Istnieje możliwość zakupu tylko jednej płyty na wyżej wymienione problemy.
O metodzie
Jej twórcą jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją ( www.dyslexia-lab.dk). W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.
Terapia słuchowa metodą Johansena skierowana jest do osób od niemowlęctwa do późnej dorosłości (nawet 100 lat), z różnorodnymi problemami, u których stwierdza się m. in.:
- problemy szkolne
- dysleksję
- zaburzenia koncentracji uwagi
- zaburzenia uwagi słuchowej
- zaburzenia zachowania
- trudności w czytaniu i pisaniu
- opóźniony rozwój mowy
- zaburzenia artykulacji
- trudności w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń
- autyzm
- zespół Aspergera
- ADHD
- porażenie mózgowe
- nadwrażliwość lub osłabioną wrażliwość na dźwięki
- krótkotrwałą pamięć słuchową
- nieustaloną lateralizację słuchową
- migreny
- udary niedokrwienne
- trudności w uczeniu się języków obcych
Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny.
Pośród czynników, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się:
- wcześniactwo,
- niedotlenienie w czasie porodu,
- stany zapalne mózgu i opon mózgowych
- częste zapalenia ucha środkowego,
- częste sączkowanie uszu,
- genetyczne dyspozycje – dysleksja,
- urazy głowy
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
- zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
- czytanie,
- rozumienie mowy,
- artykulację,
- komunikację,
- samoocenę,
- harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
- utrzymanie równowagi,
- koordynację ruchów,
- motorykę.
Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:
- jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma miejsce w domu dziecka,
- to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
- w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 6 do 10 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa od 6 miesięcy do ok. roku.
Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS),w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT).
Czas trwania pierwszej diagnozy od 1 do 2 godzin. Badania kontrolne ok 50 minut.
Jest to metoda wspomagajaca, rekomendowana przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester – twórców metody Integracji Odruchów INPP-r www.inpp.org.pl , www.inpp.org.uk
Poniżej do pobrania Kwestionariusz wstępnej diagnozy:
Wstepny Kwestionariusz dla dzieci z problemami sluchu
Po otrzymaniu w kwestionariuszu wielu pozytywnych odpowiedzi należałoby się zastanowić nad przeprowadzeniem szczegółowej diagnozy proponowanej w terapii Johansena IAS.
Badanie odbywa się w siedzibie
Zachodniopomorskiej Fundacji Pomocy Rodzinie „Tęcza Serc”
ul. Kolumba 60 w Szczecinie, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym
Ewa Redmer tel. 502916849