Indywidualna Stymulacja słuchu dr K. Johansena dla dzieci, młodzieży, dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.

Uwaga!

Pojawiły się nowe płyty z terapii słuchowej Johansena:

  1. dla młodzieży od 14 r.ż. i osób dorosłych z problemami emocjonalnymi (stany lękowe, depresja, myśli samobójcze)
  2. dla kobiet z migreną
  3. dla młodych kobiet z problemami hormonalnymi

Istnieje możliwość zakupu tylko jednej płyty na wyżej wymienione problemy.

O metodzie

Jej twórcą jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją ( www.dyslexia-lab.dk). W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach Christiana A. Volfa.

Terapia słuchowa metodą Johansena skierowana jest do osób od niemowlęctwa do późnej dorosłości (nawet 100 lat), z różnorodnymi problemami, u których stwierdza się m. in.:

  • problemy szkolne
  • dysleksję
  • zaburzenia koncentracji uwagi
  • zaburzenia uwagi słuchowej
  • zaburzenia zachowania
  • trudności w czytaniu i pisaniu
  • opóźniony rozwój mowy
  • zaburzenia artykulacji
  • trudności w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń
  • autyzm
  • zespół Aspergera
  • ADHD
  • porażenie mózgowe
  • nadwrażliwość lub osłabioną wrażliwość na dźwięki
  • krótkotrwałą pamięć słuchową
  • nieustaloną lateralizację słuchową
  • migreny
  • udary niedokrwienne
  • trudności w uczeniu się języków obcych

Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słuchowych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburzeniem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
W konsekwencji często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. W klasie dzieci z tym zaburzeniem mogą pozostawać na uboczu z powodu nieśmiałości, niskiej samooceny.

Pośród czynników, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym wymienia się:

  • wcześniactwo,
  • niedotlenienie w czasie porodu,
  • stany zapalne mózgu i opon mózgowych
  • częste zapalenia ucha środkowego,
  • częste sączkowanie uszu,
  • genetyczne dyspozycje – dysleksja,
  • urazy głowy

Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:

  • zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
  • czytanie,
  • rozumienie mowy,
  • artykulację,
  • komunikację,
  • samoocenę,
  • harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
  • utrzymanie równowagi,
  • koordynację ruchów,
  • motorykę.

Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:

  • jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma miejsce w domu dziecka,
  • to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
  • w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 6 do 10 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa od 6 miesięcy do ok. roku.

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS),w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT).

Czas trwania pierwszej diagnozy od 1 do 2 godzin. Badania kontrolne ok 50 minut.

Jest to metoda wspomagajaca, rekomendowana przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester – twórców metody Integracji Odruchów INPP-r www.inpp.org.pl , www.inpp.org.uk

Poniżej do pobrania Kwestionariusz wstępnej diagnozy:

Wstepny Kwestionariusz dla dzieci z problemami sluchu

Po otrzymaniu w kwestionariuszu wielu pozytywnych odpowiedzi należałoby się zastanowić nad przeprowadzeniem szczegółowej diagnozy proponowanej w terapii Johansena IAS.

Badanie odbywa się w siedzibie

Zachodniopomorskiej Fundacji Pomocy Rodzinie „Tęcza Serc”

ul. Kolumba 60 w Szczecinie, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym

Ewa Redmer tel. 502916849