Integracja Odruchów INPP
U wielu dzieci z trudnościami w uczeniu się obserwujemy opóźnienie neurorozwojowe związane z obecnością niezintegrowanych odruchów pierwotnych, które negatywnie wpływają na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny uczniów.
Przetrwałe odruchy pierwotne mogą być jedną z przyczyn specyficznych trudności w nauce oraz niedojrzałego zachowania.
Program skierowany jest do dzieci z:
- dysleksją
- dysgrafią
- dysortografią
- dyspraksją
- zaburzeniami koncentracji uwagi
- nadpobudliwością w tym z ADHD
- zaburzeniami koordynacji
- trudnościami w czytaniu i pisaniu, przepisywaniu z tablicy
- dysfunkcjami ruchowymi i percepcyjnymi
- zespołem Aspergera
- obniżoną sprawnością percepcji wzrokowej i słuchowej
- opóźnionym rozwojem mowy
Program Integracji Odruchów został opracowany przez Instytut Psychologii Neurofizjologicznej INPP w Wielkiej Brytanii w latach 70-tych. Jego twórcami są dr Peter Blythe i dr Sally Goddard – Blythe. Ma na celu usprawnianie umiejętności koniecznych do efektywnego uczenia się. Jest to metoda terapeutyczna, opierająca się na naturalnych wzorcach ruchowych, które wykonuje rozwijające się dziecko podczas 1 roku życia. Wyniki badań przeprowadzonych na terenie Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Szwecji i USA potwierdzają skuteczność stosowania programu ćwiczeń integrujących INPP.
Wskaźniki opóźnień neurorozwojowych:
CIĄŻA -poważna infekcja -wzmożone wymioty ciężarnych -poważny stres -teratogeny (m.in. alkohol) -zagrożenie poronieniem -niekontrolowana cukrzyca -nieprawidłowe przybieranie na wadze płodu -promieniowanie radioaktywne -nadciśnienie PORÓD -przedłużający się poród, poród przyspieszony, poród wywołany -poród pośladkowy -cięcie cesarskie, poród kleszczowy lub próżniowy -stan zagrożenia płodu -owinięcie się pępowiny wokół szyi -przedwczesny poród (ponad 2 tygodnie przed terminem) lub opóźniony (ponad 2 tygodnie po terminie)
Dzieci z trudnościami w uczeniu się mogą poprawić zaburzone funkcje dzięki wykonywaniu codziennego, prostego programu ćwiczeń, który zajmuje około 10 minut i może być realizowany w szkole lub w domu.
Po kilku tygodniach ćwiczeń, terapeuta decyduje o zmianie programu i przejściu do kolejnego etapu (postępy terapii kontrolowane są co 6-8 tygodni). Czas trwania terapii to ok. 12 miesięcy.
Jeśli obserwujemy u dziecka:
Trudności w uczeniu się :
- podpiera głowę drugą ręką,
- zakrywa oko ręką lub włosami,
- pokłada się na ławce, zakrywa oko,
- ręka podczas pisania jest wyciągnięta w przód, a ciało odchylone do tyłu,
- siedzi na ugiętej nodze podczas pisania,
- powyżej 8 r.ż. ma nieustaloną lateralizację, nadal przestawia litery, słowa lub/i liczby, – popełnia liczne błędy w trakcie przepisywania,
- przepisuje tekst z tablicy w wolnym tempie,
- trzyma długopis w nieprawidłowy sposób,
- ma trudności z pisaniem,
- pismo dziecka staje się mniej czytelne,
- ma trudności z czytaniem,
- obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową.
Zachowanie w klasie i w domu:
- ma chorobę lokomocyjną,
- łatwo się rozprasza,
- nie potrafi się skoncentrować,
- nie potrafi wysiedzieć bez ruchu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów,
- wyłącza się w trakcie lekcji, pogrąża się w rozmyślaniach,
- nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji,
- ma tendencję do ,,rozsiadania się”w ławce: odchyla głowę do tyłu i wysuwa nogi do przodu,
- je w sposób niechlujny,
- ma trudności z łapaniem piłki,
- obniżoną sprawność fizyczną,
- trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze,
- trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara z wskazówkami,
- trudności w nauce pływania,
- opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji,
Zainteresowane osoby (jeśli obserwują u dziecka w/w problemy) proszone są o wypełnienie kwestionariusza wstępnego.
Jeśli otrzymacie Państwo wysoki wynik z kwestionariusza, zalecane jest wykonanie pełnej neurorozwojowej diagnozy dziecka przy pomocy baterii testów INPP, a na jej podstawie opracowanie szczegółowego programu indywidualnej terapii. Zainteresowanych proszę o kontakt. Ważne:
- Przetrwałe odruchy pierwotne mogą zostać zintegrowane w toku prowadzonych systematycznie ćwiczeń terapeutycznych
- Ćwiczenia dają mózgowi „drugą szansę”, aby nauczył się schematów ruchów wygaszających odruchy
- Ćwiczenia opierają się na naturalnych wzorcach ruchowych, które wykonuje rozwijające się dziecko podczas pierwszego roku życia
- Kiedy skorygujemy wadliwe działanie odruchów, minie wiele fizycznych, emocjonalnych i szkolnych problemów
Uwaga: w Szczecinie tylko 2 osoby mają certyfikaty uprawniające do prowadzenia diagnozy i terapii integracji odruchów metodą INPP. Lista certyfikowanych terapeutów na stronie www.inpp.org.pl
Jeśli jesteś zainteresowana/y przeprowadzeniem badania na przetrwałe odruchy i ich integracją proszę o kontakt: ewa@test.terapiaszczecin.com.pl lub tel. 502916849
